BERITA TERKINI PERANG SABAH MALAYSIA VS FILIPINA Tentara Malaysia dan Jet Dikerahkan

FOTO PENGIKUT KERAJAAN SULU DITANGKAP POLISI SABAH Video youtube Perang Malaysia vs Filipina BERITA TERKINI PERANG SABAH MALAYSIA VS FILIPINA Tentara Malaysia dan Jet DikerahkanPertumpahan darah di Sabah, Malaysia terus berlangsung. Pertempuran antara kelompok bersenjata asal Filipina dengan pasukan Malaysia sejauh ini telah menewaskan 60 orang. Lihat juga tawuran berdarah Bonek vs Aremania di Tol Waru 2013 dan (foto) kronologis kerusuhan Tentara TNI vs Polisi di OKU.

Jumlah tersebut merupakan data terbaru yang disampaikan Kepala Kepolisian Malaysia Ismail Omar kepada para wartawan seperti dilansir kantor berita AFP, Kamis (7/3/2013).

Dikatakan Ismail, hingga Kamis malam waktu setempat, total sudah 52 orang pengikut Sultan Sulu yang tewas dalam baku tembak dengan aparat di Sabah. Sementara di pihak kepolisian Malaysia tidak ada korban baru selain 8 polisi yang tewas dalam bentrokan pekan lalu.

Menurut Ismail, sejak Rabu, 6 Maret pukul 15.00 waktu setempat, sebanyak 32 pengikut Sultan Sulu tewas dalam dua insiden konfrontasi berbeda.

Sekitar 200 orang pengikut Sultan Sulu tiba di Sabah pada 9 Februari lalu untuk mengklaim daerah itu sebagai milik leluhur mereka berdasarkan dokumen-dokumen sejarah. Hingga saat ini mereka masih bergerilya di wilayah tersebut dan operasi pengejaran pun terus dilakukan otoritas Malaysia untuk menangkap mereka.

Perdana Menteri (PM) Malaysia Najib Razak telah memerintahkan serangan udara dan darat untuk menangkap para pengikut Sultan Sulu asal Filipina selatan itu. Malaysia pun telah menolak tawaran gencatan senjata yang disampaikan Sultan Sulu Jamalul Kiram III. Bahkan mereka semua diserukan pemerintah Malaysia untuk menyerah tanpa syarat. Kabar terbaru perang Sabah Malaysia vs pengikut Kesultanan Sulu Philipina video serangan jet tempur youtube.

Comments